top of page

OEFENINGEN

original (4).png

GROOTSHEID/DENK/CONCENTRATIEOEFENING.

De kinderen denken dat de melk uit de winkel komt, maar hoe is het met onszelf?

Om eens stil te staan bij iets wat we eten of gebruiken levert een ontzag op en laat ook zien hoe wij met de dingen omgaan.

De volgende oefening heeft mij ogen doen openen.

 - Ga even in de stilte en concentreer je.

   Pak een lucifer.

   Laat nu de ademhaling rustig worden en zorg dat niemand je

   lastig kan vallen.

   Gewoon 5 minuten voor jezelf.!

Kijk naar deze lucifer. Bedenk wat deze lucifer eerst was en waar die kon groeien. Ga het proces zo stapsgewijs langs en bedenk wat er zoal met dit stukje hout gebeurt is en waar die geweest is. Ook heel interessant om te realiseren hoeveel mensen met deze lucifer bezig zijn geweest . En.. ook hoeveel kilometer die afgelegd zou kunnen hebben.

Neem een paar minuten voor deze overdenking en voortaan kijk je heel anders naar een lucifer.

Voor optimaal resultaat deze oefening iedere dag even doen en dan 6 weken volhouden

Veel plezier en verwondering.

OORDEELLOOS en ONBEVANGEN WAARNEMEN 

Kinderen begeleiden vraagt onbevangenheid en oordeelloosheid. De volgende oefening kan helpen dat te stimuleren.

 - Ga naar buiten of voor het raam zitten.

   Zorg er daarvoor bij dat je goed kunt kijken naar

   een ruim stuk lucht. Liefst heel wijds

   Laat nu de ademhaling rustig worden en zorg ervoor

   dat je 5 minuten even met jezelf kunt zijn.

Kijk nu naar de lucht. Gewoon kijken. Alleen maar kijken en kijken. Je ziet dan wolken voorbij drijven, zowel grote als kleine. Soms gaan ze vlug en anderen weer langzaam......Deze gradaties nu, zijn allemaal oordelen en gedachtes van jezelf. Immers jij vindt iets snel wat een ander misschien langzaam vindt.

Maaar... juist deze waarnemingen zijn oordelen. Dus opnieuw kijken wat je ziet. Gewoon kijken , onbevangen en vol verwondering. En steeds, als er weer een oordeel komt ,dat dan ook weer van jezelf waarnemen .. ook zonder oordeel .. en dan weer terug naar de lucht.

Onderzoek wat het je brengt en hoe je dat in de praktijk kunt brengen ook naar je kind toe of in het spel/gesprek met je kind.

Om optimaal effecten hebben van deze oefening is het goed om deze elke dag gedurende 6 weken te doen.

Veel kijkplezier, rust en ruimte. 

IN HET MOMENT ZIJN.

Gewoon doen. Laat alle gedacht los.Denk niet aan wat er straks of morgen nog 'moet' gedaan. Wees aanwezig in het NU.!! onbevangen. Geen oordeel of verwachtingen.

Echt in het moment zijn is heel spannend. Je weet nooit precies wat er zal gebeuren. en DAT is nu juist het leuke en zorgt voor nieuwe ervaringen en sensaties.

We merken dan ook dat een kind de volwassenen leert om, voorbij de angst om fouten te maken, te kijken.

Click this text to start editing. This simple title and text block is great for welcome or explanatory text. When writing, try to keep things down to a few lines at a time. Break up your content into different blocks to keep your page interesting.

Click this text to start editing. This simple title and text block is great for welcome or explanatory text. When writing, try to keep things down to a few lines at a time. Break up your content into different blocks to keep your page interesting.

bottom of page